Zdrowe nawyki
Dieta,  Zdrowie

7 kroków do zbudowania dobrych nawyków

Rzucę palenie, schudnę, zacznę ćwiczyć, będę unikać cukru…brzmi znajomo? Czy to też Twoje postanowienia na Nowy Rok? A może brzmią znajomo bo to były postanowienia na 2020 i jakoś dziwnie nie udało się ich zrealizować?

Jak więc upewnić się że w tym roku uda się w końcu je zrealizować a nie zapomnieć o nich gdzieś w okolicy Walentynek? Wg Harvard Medical School jedyną drogą jest wypracowanie nowych, zdrowych nawyków.

Wprowadzanie nowych nawyków wymaga czasu i energii (o czym już pisałyśmy w poprzednim poście). Nowe zachowania nie staną się automatyczne w jeden dzień, ale pierwsze efekty możesz zauważyć w całkiem krótkim czasie co doda Ci motywacji do kontynuowania pracy nad sobą. Wypróbuj 7 poniższych wskazówek aby nie stracić kursu i wprowadzić nowe nawyki na stałe:

1. Mierz wysoko. Zuchwałe cele są fascynujące. Chcesz zrzucić 20kg, a może marzy Ci się ubrać jeansy z liceum? Z wytrwałością, zachętą i wsparciem możesz to zrobić. Ambitny cel często inspiruje innych wokół ciebie. Wielu cię zacznie dopingować i pomagać. Gdy mąż zobaczy że tym razem wzięłaś się naprawdę za siebie chętnie odciąży Cię w pracach domowych abyś tylko miała czas dla siebie.

2. Rozbij wielkie marzenia na małe kroki. To właśnie małe kroki prowadzą do ostatecznego celu. Jak to się mówi w świecie biznesowym trzeba pokroić słonia na kawałki i wówczas można spokojnie dać mu radę. Od początku zaplanuj i ZAPISZ poszczególne etapy rozbijając je na małe, łatwe kroki, które przybliżą Cię do celu. Np. gdy Twoim celem jest chęć schudnięcia 20kg rozbij to na kroki związane z dietą, ćwiczeniami. Pierwszym krokiem może być znalezienie strony z przepisami i zaplanowanie zakupów spożywczych.

3. Zrozum, dlaczego chcesz wprowadzić zmiany w swoim życiu. Zgadza się. Dopóki nie zrozumiesz, dlaczego trzymasz się jak rzep starych nawyków i rutyny, może być trudno zebrać wystarczającą ilość energii i chęci, by skręcić w lewo w kierunku zmiany. Niezdrowe zachowania, takie jak przejadanie się przynoszą natychmiastowe, przyjemne korzyści. Dlatego rozważając zmianę, poświęć trochę czasu na przemyślenie jej. Zwiększasz swoje szanse na sukces, gdy zapiszesz sobie plusy i minusy jakie przyniesie zmiana i jeśli oczywiście plusów będzie więcej 😉

4. Podpisz zobowiązanie. Bądź odpowiedzialny, składając pisemną lub ustną obietnicę ludziom, których nie chcesz zawieść. To zachęci cię do przetrwania w trudniejszych momentach. się przez trudne miejsca. Możesz złożyć obietnicę swojemu partnerowi lub dziecku, nauczycielowi, lekarzowi, szefowi lub przyjaciołom. Chcesz więcej wsparcia? Napisz do nas i podaj nam swój cel a my pomożemy Ci go osiągnąć.

5. Nagradzaj się za każdy etap. Nie czekaj na całkowite zwycięstwo, gdzie uda Ci się uzyskać wymarzoną wagę. Zmiany w zdrowiu są często stopniowe. Dlatego nagradzaj się za każdy mały sukces. Wtedy gdy uda Ci się osiągnąć odpowiednią ilość kroków czy pobiegać mimo deszczu. Wówczas gdy rano wypiłaś sok z jarmuzu i selera zamiast kawy w pośpiechu. Doceniaj takie chwile i ciesz się nimi. To one będą motywować do dalszych zmian.

6. Wyciągnąć wnioski z przeszłości i ucz się na błędach. Za każdym razem, gdy nie uda ci się dokonać zmiany, potraktuj ją jako krok w kierunku celu. Czemu? Ponieważ każda szczera próba stanowi wyciągniętą lekcję. Kiedy napotkasz przeszkodę, pomyśl przez chwilę, co zadziałało, a co nie. Może podjąłeś zbyt duże wyzwanie? Jeśli tak, powróć do mniej ambitnego wyzwania lub podziel to duże na mniejsze kroki. Jeśli codziennie wieczorem masz wyrzuty sumienia bo znowu nie udało Ci się znaleźć 30min na ćwiczenia, zmień podejście. Następnego dnia postaraj się wybrać na trzy 10-minutowe spacery – jeden przed pracą, jeden w porze lunchu i jeden po pracy.

7. Zapomnij o perfekcji. Jeśli zjadłeś chociaż jeden zdrowy posiłek w trakcie dnia to i tak lepiej niż gdybyś nie zjadł żadnego. Nikt nie robi wszystkiego od razu idealnie. Każdy się uczy a po drodze popełnia błędy. Jeśli Twoim celem na dziś był 30-minutowy trening, ale udało Ci się poćwiczyć tylko 10 minut, bądź wdzięczny za to. Wystarczy. Może jutro będzie lepiej.

Pozytywnie zakręcone pasjonatki zdrowego odżywiania dla każdego, założycielki bloga Zdrowiej na Bogato. Dzięki podejściu opisywanym na blogu wiele osób przeszło już metamorfozy i dziś cieszą się pięknym wyglądem ale co ważniejsze zdrowiem. Przedsiębiorcze kobiety, pracujące na pełny etat zarówno w pracy jak i w domu jako mamy i żony. Jednym słowem kobiety wielu ról i zadań. Uwielbiają dobre jedzenie najlepiej w doborowym towarzystwie.