Czy zdrowe jedzenie musi być niesmaczne
Dieta,  Zdrowie

POWÓD NR 4

Dziś przyszedł czas na zajęcie się kolejnym powodem, przez który najczęściej nie jesteśmy w stanie rozpocząć diety. Pamiętajcie, że w naszej serii opisujemy 5 głównych dylematów, które rodzą się w naszej głowie na hasło dieta. Jeśli chcesz się przekonać jakie są wcześniejsze powody (a co więcej jak sobie z nimi radzić) to zapraszamy do wcześniejszych artykułów.

A teraz przechodzimy do puenty dzisiejszego dylematu, czyli:

NIE CHCĘ JEŚĆ POTRAW, KTÓRE MI NIE SMAKUJĄ

Myślicie, że niejadki to tylko dzieci? Nie ma chyba większej grupy niż dorosłe niejadki. To dojrzali nastolatkowie, mężowie, zabiegane kobietki, odchudzające się lejdis, single, studenci, wyznawcy pastafarianizmu, pizzoholodzy a nawet seniorzy. Kogo tylko szukasz, znajdziesz tu na pewno.

Jak dostaną jeszcze dietę, w której o zgrozo, muszą zacząć zjadać warzywa (czyli produkt niejadalny), to cały plan nagle wydaje się nieosiągalny.

To jest niestety długi proces, zaczyna się gdzieś na etapie przedszkolaka. Jak to się mówi, „czym skorupka za młodu…”itd. Dlatego na samą myśl o szpinaku wzdrygają się z niechęcią. Jak więc zmusić takie osoby do jedzenia zdrowych produktów?

Jak jeść więcej warzyw

WARZYWA

Zaskoczymy Was ale wyobraźcie sobie, że warzywa to nie tylko porcja rozgotowanych brokuł, nieszczęsna brukselka, czy ziemniaki z wody. Te ostatnie to akurat w dietetyce źródło węglowodanów, a nie warzywo, ale o tym innym razem.

Witaminy z warzyw i owoców najlepiej przyswoisz w surówkach, świeżo wyciśniętych sokach czy po prostu z tych zjadanych na surowo. Ale spróbuj zrobić także krem z pieczonych warzyw (przepisy na takie cuda są w naszym darmowym ebooku), przygotuj dobry i pożywny szejk na śniadanie, do którego wrzucisz nie tylko sezonowe owoce ale również zielone smakołyki (np. szpinak, sałatę czy jarmuż). I zobaczysz, że warzywa nie są takie straszne.

Warto jeść je codziennie w jak największej ilości, tak by stanowiły co najmniej połowę tego, co ląduje na talerzu. Nie wystarczy więc plaster pomidora na kanapce i łyżka surówki do obiadu. Pamiętajmy też że nie powinno się zjadać więcej niż 2 porcje owoców dziennie, natomiast warzyw minimu 3 porcje (za to maksimum nie istnieje więc zaszalejcie i zjedźcie ich ile chcecie).

Pełnoziarniste produkty dlaczego są zdrowsze

PEŁNOZIARNISTE PRODUKTY

Nie tyjemy tylko z tłustych potraw, ale również z ilości zjadanych węglowodanów (chodzi głównie o makarony, ziemniaki, pszenne pieczywo).

Oczywiście wiele osób na samą myśl o ciemnym makaronie myśli sobie, że jest to produkt wysoce niezjadliwy. No jasne, jeśli go rozgotujemy na papkę nie będzie to najsmaczniejsza opcja, ale ugotowany al dente w towarzystwie warzyw lub chudego mięsa to opcja naprawdę dla niejednego smakosza. Dlaczego warto jeść produkty pełnoziarniste? Róźnice pomiędzy „białymi” a „ciemnymi” makaronami, ryżami czy pieczywem są głównie w zawartości składników odżywczych, witamin i mirkoelementów. Na przykład te „ciemne” zawierają często składniki z grupy B, są bogatsze w aminokwasy oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Zawierają też cenne pierwiastki takie chociażby jak żelazo, wapń czy potas, a w mniejszych ilościach także selen, chrom, jod oraz cynk. Ale co więcej charakteryzują się niższym indeksem glikemicznym w porównaniu do tych białych. Dzięki temu po ich spożyciu poziom cukru w organizmie podnosi się znacznie wolniej, a jeszcze dzięki bogatej zawartości błonnika wspomagają odchudzanie, bo  zapewniają uczucie sytości na dłużej. Nic tylko jeść!

Dzisiaj w sklepach wybór makaronów czy pieczywa jest naprawdę spory, więc nie jesteś skazany na bezsmakowe produkty. Dobry smaczny chleb to także taki, który nie zawiera oczyszczonej mąki pszennej, i który możesz z łatwością zjeść na śniadanie. Spróbuj więc zastąpić poranną białą bułkę z żółtym serem, pełnoziarnistym pieczywem, z pomidorem, sałatą i porcją pokrojonych owoców. Uwierz nam poczujesz róźnicę a przy okazji zjesz dobre 2 porcje warzyw i owoców.

Nie wiesz jak zacząć i nie masz pomysłu na śniadanie czy obiad z wykorzystaniem pełnoziarnistych produktów? Spokojna głowa, już śpieszymy Ci z pomocą. W naszym darmowym ebooku znajdziesz ponad 20 przepisów, w których pełnoziarnisty makaron, ryż czy chlebek króluje.

Domowy Hamburger
Po przepis zapraszamy na nasz Fanpage

FAST FOOD

Nie wyobrażasz sobie życia bez pizzy, hamburgera czy zapiekanki? No cóż, jeśli zakupisz te produkty w amerykańskiej sieci baru szybkiej obsługi to nie dostarczą Ci one nic poza wielką niestrawnością i niezdrowym tłuszczem. Ale to nie oznacza, że już nigdy nie zjesz hamburgera przy zdrowym odżywianiu. Powyżej możesz zobaczyć jedno z naszych zdjęć z własnoręcznie przygotowanym hamburgerem. Nie jeden zwolennik tego typu jedzenia zjadłby go z wielką ochotą. Wystarczy przyrządzić go samemu (wówczas mamy wpływ na składniki), użyć dobrej jakości mięsa (np. drobiowego lub wołowego), dodać świeży pomidor, ogórek i sałatę. Do tego pyszny sos (w naszym przypadku był to chutney z rabarbaru) a to wszystko zapakować w bułkę pełnoziarnistą. Dla tych co chcą iść o krok dalej polecamy zrobienie samemu keczupu, czy upieczenie własnoręcznie bułek. To nie jest wcale takie trudne a efekty smakowe mogą Cię mocno zaskoczyć.

Zdrowe desery

CUKIER

Dieta to przecież brak deserów pomyśli sobie z przerażeniem każdy łakomczuch. No chyba, że u Was bo my jemy regularnie desery 🙂 Faktem jest, że nasze smakołyki są nie tylko smaczne ale i  słodkie mimo, że nie zawierają białego rafinowego cukru. Biały cukier to nie tylko puste kalorie, ale także mocno zakwaszający produkt. Dlatego my często korzystamy z naturalnych „słodzików” takich jak banany, daktyle czy miód. Każdy z tych produktów to nie tylko „cukier” ale również bogactwo innych składników odżywczych czy witamin. Więc kawałek takiego deseru to nie przestępstwo. Jeśli nie masz pomysłu jak zrobić taki „zdrowy” deser to znowu odsyłamy Cię do naszego darmowego ebooka, w którym znajdziesz garść przepisów do wykorzystania.

Przyprawy

SMAK POTRAW

Zdrowe posiłki z dużą ilością warzyw kojarzą Ci się ze smakiem trawy? Mamy na to sposób. Wystarczy, że je dobrze przyprawisz. I nie mamy na myśli wszechobecnej wegety czy magi. Jak możesz pogłębić smak potraw? Jest na to wiele sposobów, o to tylko kilka z nich:

  • Zioła – im więcej tym lepiej, można stosować świeże (bardzo polecamy), ale także suszone czy nawet mieszanki (patrzcie tylko na skład). Obie od jakiegoś czasu mamy niezłą uprawę ziół na swoich parapetach, aby zawsze mieć je pod ręką
  • Przyprawy – obecnie możemy bez problemu kupić przyprawy praktycznie z całego świata. Nie kończ przyprawiania portaw na poziomie soli i pieprzu, ale używaj także kurkumy, kminu, papryki (w tym wędzonej) czy kozieradki. Eskeprymentuj bo naprawdę można wydobyć świetny smak z niejednej potrawy dzięki temu. Warto także sięgnąć po mieszanki takie jak curry, garam masala czy przyprawę pięciu smaków (tylko znowu patrzcie na skład i wybierzcie te odpowiednie). Również warto mieć pod ręką cynamom, goździki czy gałkę muszkatołową. Wybór jest ogromny
  • Nie bój się czosnku, cebuli czy szczypiorku i dodawaj je do swoich potraw. Umiejętnie zastosowane wzbogacą smak i aromat potraw i wcale nie będziesz musiał zakrywać po nich ust
  • Suszone pomidory – zarówno te wysuszone na słońcu jak i zalane później w oliwie dodadzą wyrazistości nie jednej Twojej potrawie. Warto dodać do makaronu, sałatki czy zrobić z nich pastę do pieczywa
  • Pestki i ziarna – czy zdarzało Ci się zjeść sałatkę, w której nagle coś chrupało i dodawało niesamowitego smaku? To właśnie za sprawą podprażonych pestek słonecznika, dyni czy ziaren sezamu dodasz świetnego charakturu swoim potrawom
  • Orzechy – to kolejny dodatek, który doda unikalnego charakteru i smaku takim potrawom jak sałatki, zupy, pasty do kanapek czy desery.

PODSUMOWANIE

Jak widać zdrowe posiłki nie muszą oznaczać braku smaku. Obecna różnorodność produktów, a także dostęp do ogromnej ilości przepisów sprawiają, że wcale nie musisz być zdany na bezpłuciowe, niesmaczne potrawy. Co więcej warto pamiętać, że smak się nam zmienia. Jeśli dziś nie smakują Ci warzywne kotlety, gulasz bez mięsa czy owsianka nie znaczy to, że nigdy nie pokochasz tych produktów.  Musisz tylko najpierw oczyścić swój organizm i przestać wprowadzać do niego produkty obfitujące w sól, cukier czy chemiczne wzmacniacze smaku. Pamiętaj metoda małych kroków jest najlepsza. Lepsza jedna porcja warzyw na początek niż żadna. Dlatego nasza kuracja jest podzielona na etapy tak aby na początek posprzątać organizm i powoli przywyczajać się do nowych smaków. Uwierz nam po jakimś czasie nie będziesz mieć ochoty na niezdrowe jedzenie.

Daj nam znać w komentarzu jak wygląda Twoja historia ze zdrowymi produktami i czy jest jakiś produkt, którego nie jesteś w stanie zacząć jeść mimo, że wiesz o jego pro zdrowotnym działaniu? A jeśli zgłodniałeś czytając ten tekst i chcesz zatopić zęby w potrawy opisywane przez nas, to spokojnie. Napisz do nas a powiemy Ci jak działać, abyś i Ty przeszedł na zdrową stronę mocy.  

Pozytywnie zakręcone pasjonatki zdrowego odżywiania dla każdego, założycielki bloga Zdrowiej na Bogato. Dzięki podejściu opisywanym na blogu wiele osób przeszło już metamorfozy i dziś cieszą się pięknym wyglądem ale co ważniejsze zdrowiem. Przedsiębiorcze kobiety, pracujące na pełny etat zarówno w pracy jak i w domu jako mamy i żony. Jednym słowem kobiety wielu ról i zadań. Uwielbiają dobre jedzenie najlepiej w doborowym towarzystwie.