Czy waro się suplementować
Dieta

CZY WARTO SIĘ SUPLEMENTOWAĆ?

Dzisiaj oglądając telewizję czy słuchając radio co chwilę możemy usłyszeć reklamę jakiegoś suplementu diety. A to na włosy czy paznokcie, a to witaminy dla kobiet, mężczyzn czy seniorów lub syrop na apetyt dla dzieci. Ma się wrażenie że bez kupienia całej torby suplementów nie powinniśmy egzystować. Więc dziś chcemy się przyjrzeć bliżej tematowi związanym z suplementacją i odpowiedzieć na pytanie czy warto się suplementować?

Czym są suplementy?

Zacznijmy jednak od podstaw. Zgodnie z definicją Wikipedii suplement to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny.

Więc z definicji wcale nie jest to zła substancja. Więc skąd tyle złych opinii wokół suplementów urosło?

Jednocześnie rynek suplementów w Polsce z roku na rok rośnie i zgodnie z najnowszymi raportami rocznie wydajemy blisko 60 mld PLN na te substancje.

Co to są suplementy

Suplement suplementowi nie równy?

Wiemy, że brzmi to niczym cytat z komedii Barei Ile cukru jest w cukrze (a propos cukru zachęcamy do przeczytania tego artykułu), ale niewiele osób zdaje sobie sprawę, że mamy na rynku dwa rodzaje suplementów:

  • naturalne
  • syntetyczne

Suplementy naturalne trudniej się produkuje i wymagają większego nakładu pracy (aby wyhodować czy „wydobyć” naturalny środek, koncentrat czy ekstrakt, a następnie odpowiednio go przetworzyć). Stąd też cena takich naturalnych preparatów jest wyższa. Ale warto ją zapłacić, gdyż taki suplement ma bardzo wysoką przyswajalność. Musimy pamiętać, że nasz układ pokarmowy ukształtował się na przestrzeni tysięcy lat na bazie tego co człowiek spożywał przez stulecia jako plony matki ziemii i zwierząt. Więc suplementy pochodzenia naturalnego nasz układ pokarmowy zna, rozpozna i wchłonie do naszego organizmu.  Co więcej takie suplementy nie powodują skutków ubocznych i nie można ich przedawkować (w najgorszym wypadku nasz organizm wydali ich nadmiar w naturalny sposób).

Z drugiej strony rynek jest zalany przez suplementy syntetyczne, które każdy może w łatwy i szybki sposób wyprodukować na dużą skalę. Są one znacznie tańsze od naturalnych, jednak ich przyswajalność jest znacznie niższa. Nasz organizm traktuje te syntetyczne związki chemiczne jako substancje obce i „męcząc” się trawi je częściowo, ale stopień przyswojenia będzie stosunkowo niski. Co więcej takie substancje mogą powodować, że w trakcie „walki” układu pokarmowego w celu strawienia danej substancji pojawią się biegunki, niestrawności czy bóle brzucha. Natomiast pozostałości po sztucznych suplementach mogą gromadzić się w naszych tłuszczach i niejednokrotnie pozostają tam na długo, gdyż organizm nie jest w stanie całkowicie się ich pozbyć. Również dawkowanie suplementów sztucznych musi być znacznie większe od naturalnych właśnie ze względu na niską przyswajalność.

Naturalne suplementy

Dieta przede wszystkim

Głównym źródłem wszystkich witamin i minerałów powinno być przede wszystkim pożywienie. Nasza dieta powinna być codziennie bogata w kolorowe warzywa i owoce, zawierać odpowiednią ilość produktów zwięrzęcych oraz złożonych węglowodanów. Jednak nie każdy z nas ma dobrze rozwinięte nawyki żywieniowe. W Polsce nadal króluje na śniadanie kanapka z serem i szynką, a jak do tego znajdzie się plasterek pomidora to już wydaje nam się że porcja warzyw zaliczona. Niestety statystyki w naszym kraju pokazują nam jak wiele osób ma problem z prawidłową diętą i wagą. Odsetek osób, które mają nadwagę lub nawet otyłość jest ogromna i rośnie bardzo szybko szczególnie u dzieci.

Mimo wielu nowych trendów żywieniowych jedzenie warzyw i owoców nadal nie jest naszą naturalną skołonością. Ale nawet jeśli nie mamy sobie nic do zarzucenia pod względem bogactwa naszej diety to musimy pamiętać, że dzisiejsze owoce i warzywa nie są tak bogate w witaminy jak były kiedyś. Badania pokazują, że na przestrzeni lat poprzez masową produkcję żywności, używanie pestycydów, sztucznych nawozów oraz wyjałowioną glebę warzywa i owoce mogły stracić nawet do 80% zawartości witamin i składników mineralnych. Co więcej każda obróbka warzyw czy owoców powoduje kolejne straty witamin. Dlatego nawet jeśli nasza dieta jest bogata w warzywa i owoce warto się dodatkowo naturalnie suplementować.

Problem otyłości w Polsce

Jakie suplementy kupować?

Jak już wiecie z powyższych informacji po pierwsze jeśli sięgamy po suplementy, niech to będą naturalne środki. Warto też wiedzieć kto i jak je produkuje. Jak wiecie suplementy mają dość liberalne prawo jeśli chodzi o wprowadzanie ich na rynek. Dlatego nie polecamy sztucznych, tanich suplementów (które można nabyć na stacjach benzynowych ale także i w wielu aptakach). Gdyż nie wiadomo gdzie i w jakich warunkach były produkowane, ani co jest w ich prawdziwym składzie. Często słyszmy o kolejnych wycofaniach takich produktów z aptek przez Główny Inspektorat Sanitarny.

Na co więc zwrócić uwagę?

  • Skład – powinien być jak najbardziej naturalny, najlepiej 100% zawartości. Oczywiście nawet w naturalnych, dobrej jakości suplementach będą śladowe ilości pewnych składników, dzięki czemu tabletka wygląda jak tabletka. Jednak takie składniki powinny być dodatkiem a nie główną zawartością.
  • Producent – ile lat na rynku, gdzie ma ulokowaną produkcję (czy w Europie czy np. w Chinach). Oczywiście unikajcie środków z dalekich krajów lub niewiadomego pochodzenia.
  • Certyfikaty i Nagrody – dobrej jakości suplementy będą miały dodatkowe certyfikaty i nagrody, które będą potwierdzać ich wysoką jakość
  • Cena – nie ma się co łudzić, żeby tanie suplementy miały dobrą jakość czy naturalny skład. Jednak weźmy pod uwagę, że pozornie wyższa cena przekłada się na mniejsze dawki, ale także mniejszą ilość wizyt u lekarza czy kosztów leków. Pamiętajmy, że profilaktyka jest znacznie tańsza niż leczenie.
Jakie suplementy kupować

Co my stosujemy i co możemy polecić?

W trakcie polecanej przez nas kuracji najważniejszą zmianą jaką wprowadzamy są nawyki żywieniowe. Do naszej diety wprowadzamy większą ilość warzyw, owoców czy dobrych zbóż, a wiele produktów eliminujemy. Wprowadzamy także naturalną suplementację. Dlaczego?

Kuracja jest kompleksowa więc naszym celem jest:

  1. Odkwaszenie
  2. Pozbycie się toksyn
  3. Nawodnienie organizmu
  4. Spalenie tłuszczów
  5. Obdudowa mięśni
  6. Harmonizacja metabolizmu
  7. Dożywienie organizmu

Osiągnięcie tego samą dietą byłoby czasochłonne i prawdopodobnie o wiele mniej skuteczne. Dlatego dodatkowa suplementacja powoduje, że nasz organizm lepiej się „czyści”, odbudowuje florę bakteryjną, a także dożywia komórki. Taka kuracja daje niesamowite efekty, jeśli chodzi o samopoczucie, odzyskanie energii, a także pozbycie się dodatkowych kilogramów. Co więcej bez efektu jojo, w sposób zdrowy i zrównoważony. Więcej o naszej kuracji możesz przeczytać tutaj.

Dodatkowo niesamowitą moc, szczególnie dla naszej odporności, ma Colostrum, a także Aloes, o którym pisałyśmy wcześniej.

Suplementy w diecie

Podsumowanie

Nie jest prawdą, że suplementy mogą być szkodliwe, jeśli tylko używamy tych z naturalnych składników. Witaminy, minerały, czy inne substancje odżywcze się niezwykle potrzebne, by nasz organizm funkcjonował w prawidłowy sposób. Nasza dieta nie zawsze dostarcza wszystkich potrzebnych składników czy witamin dlatego warto się okresowo suplementować.
Jeśli dobierzemy odpowiednie dla nas suplementy, mogą mieć one bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie, kondycję a także odporność. 

Pozytywnie zakręcone pasjonatki zdrowego odżywiania dla każdego, założycielki bloga Zdrowiej na Bogato. Dzięki podejściu opisywanym na blogu wiele osób przeszło już metamorfozy i dziś cieszą się pięknym wyglądem ale co ważniejsze zdrowiem. Przedsiębiorcze kobiety, pracujące na pełny etat zarówno w pracy jak i w domu jako mamy i żony. Jednym słowem kobiety wielu ról i zadań. Uwielbiają dobre jedzenie najlepiej w doborowym towarzystwie.